TEKNİK SORU VE CEVAPLAR

KALORİFER KAZANI YAKMANIN PÜF NOKTALARI

 

Her işte olduğu gibi kalorifer kazanı yakmanın da bazı püf noktaları vardır. Öncelikle kazanın bağlı olduğu bacanın yeterli çekişe sahip olması gerekir. Yanma esnasında oluşan atık gazlar, kazana ısıyı bıraktıktan sonra yanma odasından ve kazandan hızla uzaklaşmalıdır. Yanmanın devamlılığı için bu şarttır. Baca çekişi yeterli olmaz ise yanma odasında duman birikir ve yanan ateşin boğulması gerçekleşir. Ateş söner ve yeterli sıcaklık elde edilemez. Yanma verimsiz bir hal alır, kazan yakıtı tam yakamaz ve kazan içinde boğulmuş halde bulunan duman, ateşle temas ettiği anda patlama meydana gelebilir. Bu tehlikeli bir durumdur ve aynı zamanda kalorifer kazanının yakıt tüketimini artıran bir etmendir. Bu sebeplerden dolayı kazanı yakmadan önce bacanın yeterli çekişe sahip olmasını sağlamalıyız. Aksi takdirde kalorifer kazanı görevini yapamaz ve istenmeyen durumlar meydana gelebilir.

Diğer bir husus, yakıtın kazana uygun olmasıdır. Kazanın kullanma talimatında belirtilen özelliklere sahip kuru, nemsiz bir yakıt kullanılmalıdır. Pelet gibi sonradan yakıt haline getirilen malzemelerin aynı şekilde kuru olması ve kazana ziftleme yapacak yapıştırıcılar ihtiva etmemesi gerekir.

Yakıtı tutuştururken çuval, lastik gibi petrol içeren ürünler kullanılmamalıdır. Bu ürünler kazan iç yüzeylerinde ziftlenmeye sebep olur. Tutuşturma esnasında benzin, alkol gibi parlayıcı maddeler kullanmak son derece tehlikelidir. Otomatik ateşleme sistemi varsa kullanılmalı, yoksa kuru odunlardan kömürün üzerine bol miktarda koyarak tutuşturulmalıdır. Kömürün tamamen tutuşması sağlanıncaya kadar yakma fanı ile ateş güçlendirilmedir.

Tutuşma işlemi tamamlandığında yakma fanını kapatmak gerekir. Aksi takdirde yanma sürekli devam eder ve otomatik kontrol paneli işlevini yerine getiremez. Ekran ayarlarında fabrikanın verilerine uymak gerekir. Hangi yakıt için hangi yükleme bekleme ayarları uygun ise o ayarlarda kazanı yakmak gerekir. Yakıtın fazla veya az olması yani bu ayarların doğru yapılmaması, yanma düzeninin bozulmasına, yakıtın tam yanmamasına ve kalorifer kazanın çok yakıt tüketmesine sebep olur.

Kat kaloriferi kazanının yanma odası yakıtı düzgün yakamıyorsa kül kovasında yanmamış yakıtlar görülür. Aynı durum yakıtın çok sert, yani zor yanan özellikle olduğunda, içindeki uçucu miktarı az olduğunda da gerçekleşir. Kömür çuvallarının hepsinin üzerinde 1. Sınıf kömür ve olduğundan daha yüksek kalori değerleri yazar. Çuvalda yazan yazıların bir önemi yoktur. İşi bilen güvenilir bir satıcıdan alışveriş yapmak önemlidir. Kömürün kalitesi ile fiyatı doğru orantılıdır. Pahalı olan genelde iyidir. Kalorisi yüksek kömür kullanmak yakılacak kömürün miktarını düşürür. Yani düşük kalorili kömürden çok miktarda, yüksek kalorili kömürden az miktarda yakarsınız. Sonuçta yakıta ödediğiniz para aşağı yukarı aynı olurken düşük kalorili kömür alıp fazla miktarda yakıt tükettiğinizde kazan iç yüzeyleri ve baca borularının temizliği daha sık yapmanız gerekecektir. Ayrıca kömürü dökmek ve kül çıkarmak için gereken işçilik artacak ve iş yorucu bir hal alacaktır. Kül kovasında cüruf diye adlandırılan birbirine kaynamış halde bulunan sert kül taneleri varsa kömürün içindeki toprak miktarı yani silisyum oranı yüksek demektir. Ucuz kömürlerde bu böyledir. Aynı şekilde kükürt oranı fazla olduğunda çevreye zarar verir ve bacadan koyu renkli duman çıkmasının sebeplerinden biridir. Kazanın yakma potası külü uzaklaştıramıyorsa aynı şekilde curuf oluşur. Kömür yaz aylarında alınırsa genelde kuru olur. Kış aylarında ıslak kömür alma ihtimaliniz yükselir. Kömürün nemli olmasının dezavantajlarını yukarıda saymıştık. Buna ilave olarak ıslak kömür aldığınızda kömür yerine bir miktar suya para ödemiş oluyorsunuz. Kömürün üzerine su dökmek, ıslak kömür kullanmak daha az kömür yanmasını sağlar gibi çok yanlış bir bilgi mevcut. Buna kesinlikle itibar etmeyin. Mevcut yakıta su dökmek yakıtın ağılığını artırır fakat kalorisini artırmaz. Sonuçta su yanmayan bir maddedir.