TEKNİK SORU VE CEVAPLAR

HELEZON NEDİR ? PİSTON NEDİR ?

 

Katı maddeleri yer değiştirmek, biryerden biryere taşımak için kullanılan parçalardan biri de helezondur. Helezonlar bir vidanın yivlerine benzer yivlerden oluşur. Taşıyacağı malzemelerin fiziksel özelliklerine göre kalınlığı, yiv adımı ve çapı değişkenlik gösterir. Buğday taşıyan bir helezonla toprak taşıyan, kömür taşıyan helezonlar birbirinden farklı özelliklerde olmalıdır. Çünkü bu katı maddelerin fiziksel özellikleri birbirinden farklıdır. Hatta bu helezonlar taşıdıkları malzemenin cinsine göre ve taşınacak yerin başlangıç noktasından uzaklığına, yüksekliğine göre farklı devirlerde dönerek bu taşıma işlemini gerçekleştirir. Kalorifer kazanları için durumu değerlendirdiğimizde, bu taşıma işleminin sağlıklı olması için yani katı yakıtın stokerden alınıp yanma odasına kadar kırılmadan, ezilmeden, helezonu çeviren motoru ve redüktörü zolamadan taşınması için bu helezonların katı yakıtların, kömürlerin fiziksel özelliklerine uygun yapıda olması gerekmektedir. Uygun tasarım yapıldığında helezonun katı yakıtı sorunsuz bir şekilde taşıdığı ve uzun yıllar garanti verilebildiği kullanıcıların tecrübeleriyle sabittir.

Katı maddeleri yer değiştimenin bir yolu da bu maddeleri piston denen parçayla itmektir. Burada dikkat edilmesi gereken husus, pistonun itme esnasında katı yakıtı stoker ile arasında sıkıştırıp ezmemesidir. Direkt olarak kömürün altında bulunan pistonun çalışması esnasında kömürün pistonla depo arasında ezilip kırıldığı bilinmektedir. Bu kırma işlemi yüksek güç gerektirdiği için ve sistem zorlanarak çalıştığı için bu şekil tasarımlarda pistonu hareket ettiren elektrik motoru 1500 watt gibi yüksek elektrik tüketimine sahip motorlardan seçilir. Yüksek elektrik tüketimine sahip ve gürültü çalışan bir sistemdir. Kömürün içinde bulunabilen yabancı sert maddelerin bu itme esnasında stokere kalıcı hasar verdiği de bilinmektedir. Zorlanarak çalışan sistemlerin üretici garantileri de kısa süreli olmaktadır. Pistonla kömürün hareket ettirildiği sistemlerde piston kömür deposunun tabanında çalışıyor ise bu olumsuzluklar yaşanmaktadır.

Ürettiğimiz pistonlu kazanlarda sadece bir piston değil bir de helezon bulunmaktadır. Kömür helezonu istenen miktarda kömürü pistonun önüne koymaktadır. Piston, kömür deposunun tabanında değildir, pistonun üzerinde kömür bulunmaz, böylece kömürü kırmak durumunda kalmaz. Ayrıca istenen miktarda yakıtı hazneye sürebilme imkanı sağlar. Sistem zorlanmadan çalıştığı için çok düşük güçte motorlar ile düşük elektrik tüketimi ile işlem gerçekleşir. Kullanıcıya gelecek yüksek meblada elektrik faturaların önüne geçilmiş olur.